Είναι κάτι νύχτες με φεγγάρι στα χειμερινά τα σινεμά...

Σπυρίδων Βλιώρας, εφ. Τα Μετέωρα, 30 Νοεμβρίου 2001

Όσοι παρακολουθούσαν πέρυσι την εκπομπή για το βιβλίο στο Ράδιο Σταγών (φέτος, λόγω έλλειψης χρόνου, προς το παρόν, αδρανεί...) ίσως θυμούνται μια αναφορά που είχε γίνει στις 5 Απριλίου του 2001 στην ύπαρξη του Δικτύου Δημοτικών Κινηματογράφων του Υπουργείου Πολιτισμού καθώς και την πρότασή μας να ενταχθεί και η Καλαμπάκα στο Δίκτυο αυτό. Τώρα, τις κρύες νύχτες του χειμώνα, βιώνοντας για ακόμη μια φορά την έλλειψη μιας κινηματογραφικής αίθουσας (καθώς και τη γενικότερη πλήρη πολιτισμική ξηρασία που έχει ενσκήψει δριμεία στην περιοχή μας...), επανερχόμαστε, αφού θυμίσουμε και παλιότερη πρότασή μας σχετική για τον κινηματογράφο (βλ. Σπυρίδων Βλιώρας, Προτάσεις Πολιτισμικής Δράσης, εφ. Τα Μετέωρα, 29/9/2000):

«...Αίθουσα Κινηματογραφικών Προβολών Σύσταση Κινηματογραφικής Λέσχης: Με την εξασφάλιση του κατάλληλου προβολέα και της σκηνής και με την απαραίτητη ηχητική «αναμόρφωση» του νυν Εκθεσιακού Κέντρου θα ήταν δυνατόν να προβάλλονται επιτέλους και στην Καλαμπάκα κινηματογραφικές ταινίες. Η οικονομική επιβάρυνση είναι σχετικά μικρή. Το μόνο που απαιτείται είναι η ενεργή κινητοποίηση και συμμετοχή των αρκετών Καλαμπακιωτών κινηματογραφόφιλων και σε συνεργασία με άλλες κινηματογραφικές λέσχες (Τρικάλων, Ιωαννίνων...) η διοργάνωση αφιερωματικών προβολών [Βωβός Κινηματογράφος (Τσ. Τσάπλιν, Μπ. Κίτον), Όρσον Γουέλς, Άλφρεντ Χίτσκοκ, Αντρέι Ταρκόφσκι...], οι προσκλήσεις ομιλητών (ας μην ξεχνάμε πως κινηματογραφικά είμαστε σαν πόλη τελείως απαίδευτοι, μιας και είμαστε η μοναδική πόλη που δε διαθέτει κινηματογράφο, αν και παλιότερα λειτουργούσαν τρεις!) και οι συζητήσεις γύρω από διάφορα κινηματογραφικά θέματα. Εξάλλου, στο υπαίθριο θέατρο θα μπορούσε να λειτουργεί και θερινός κινηματογράφος...».

Χάρη στο Δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων λοιπόν, πολλές πόλεις της περιφέρειας ξαναείδαν κινηματογράφο ύστερα από δεκαετίες: Μέτσοβο, Γρεβενά, Διδυμότειχο, Κόνιτσα, Καρπενήσι, Πρέβεζα, Αίγιο, Φιλιατρά κι άλλες πολλές μικρότερες ή μεγαλύτερες πόλεις εντάσσονται στο Δίκτυο αυτό...

«Το επιχορηγούμενο Δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων του Υπουργείου Πολιτισμού βασίζεται σε Προγραμματικές Συμβάσεις που έχουν υπογραφεί με 40 Δήμους και Δημοτικές Επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έδωσε την ευκαιρία να δημιουργηθούν αίθουσες προβολής σε πολλές πόλεις στην Ελλάδα, αλλά και τη δυνατότητα λειτουργίας ενός παραλλήλου κυκλώματος διανομής για την Ευρωπαϊκή και ειδικότερα για την Ελληνική ταινία, εκτός εμπορικού κυκλώματος.

Η επιτυχία του εγχειρήματος και η καταξίωση του θεσμού στις τοπικές κοινωνίες μάς οδήγησε στην απόφαση να επεκτείνουμε το Δίκτυο σε άλλους 30 Δήμους στη χώρα. Η συνεργασία του Δικτύου Δημοτικών Κινηματογράφων με άλλους φορείς, όπως η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, για τη διοργάνωση εκδηλώσεων και κινηματογραφικών αφιερωμάτων αποτυπώνουν την έννοια της Επικράτειας Πολιτισμού όπως την οραματισθήκαμε», δηλώνεται στη σελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στο Ίντερνετ.

Παράλληλες εκδηλώσεις και αφιερώματα πραγματοποιούνται τόσο από την υπηρεσία του Δικτύου στο υπουργείο Πολιτισμού, όσο και από τους ίδιους τους Δήμους. Παράδειγμα αποτελεί το αφιέρωμα που έγινε σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, με τίτλο «Η συντήρηση της ιστορικής μνήμης μέσω του κινηματογράφου» και περιόδευσε τη διετία 1997 98 σε πενήντα πόλεις στην Ελλάδα και στην Κύπρο, καθώς και αφιερώματα σε Έλληνες σκηνοθέτες, όπως στους Θεόδωρο Αγγελόπουλο, Νίκο Κούνδουρο, Παντελή Βούλγαρη, Αλέξη Δαμιανό, Ντίνο Δημόπουλο, Μάνο Ζαχαρία κ.ά.
   Μεγάλη επιτυχία του Δικτύου αποτελεί ο διάλογος που έχει αναπτυχθεί, με αφορμή τον κινηματογράφο, με τις λοιπές τέχνες. Έτσι, πραγματοποιήθηκαν αφιερώματα όπως «Το θέατρο στον Κινηματογράφο», που συνοδεύτηκε με εκδηλώσεις λόγου και θεατρικό αναλόγιο, και στον ποιητικό κινηματογράφο, με παράλληλη οργάνωση ποιητικής βραδιάς.

Τα αφιερώματα του Δικτύου συνοδεύονται σχεδόν πάντα από διαλέξεις, στρογγυλά τραπέζια δημιουργών, θεωρητικών της έβδομης τέχνης και τεχνοκριτών. Σημαντικότατο, όμως, στοιχείο της φυσιογνωμίας του Δικτύου αποτελεί και η συνεργασία που ανέπτυξε με υφισταμένους κινηματογραφικούς θεσμούς, όπως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (http://www.gfc.gr), η Ταινιοθήκη της Ελλάδος (http://www.tte.gr), το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας (http://www.dramafilmfestival.gr) και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.

Για το 2001 σχεδιάστηκαν και ήδη πραγματοποιούνται:

-Εορτασμός των 50 χρόνων λειτουργίας της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Πέντε ταινίες παραγωγής της δεκαετίας 1950-60 θα περιοδεύσουν στο Δίκτυο με συνοδευτική Έκθεση Κινηματογρφικών Τεκμηρίων.

-«Ο Δημιουργός σε Πρώτο Πλάνο», σε συνεργασία με την Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Επτά κύκλοι 35 συνολικά ταινιών Ελλήνων δημιουργών θα περιοδεύσουν στις πόλεις του Δικτύου. Είναι το πρώτο μεγάλο πρόγραμμα διανομής για την Ελληνική Ταινία.

-Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ταξιδεύει στο Δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων. Ένας θεσμός πλέον του Δικτύου, που πραγματοποιείται για τέταρτη συνεχή χρονιά.

Η δυναμική του Δικτύου αυξάνεται συνεχώς και με τις νέες προγραμματικές συμβάσεις, συνολικά 66 Δήμοι αποτελούν τα μέλη ενός οργανισμού που ψυχαγωγεί, εκπαιδεύει, προβληματίζει, δηλαδή υπηρετεί τον Πολιτισμό.

Η διανομή, όσον αφορά στους κινηματογράφους που συμμετέχουν στο Δίκτυο του Υπουργείου Πολιτισμού, διαμορφώνεται βάσει της συμβατικής υποχρέωσης των Δήμων να προβάλουν σε ποσοστό τουλάχιστον 60% ταινίες ευρωπαϊκής παραγωγής. Από το 60%, το 25% πρέπει να αντιστοιχεί σε ελληνικές ταινίες (15% στο σύνολο). Σε κάθε πόλη έχει οριστεί ένας καλλιτεχνικός διευθυντής ο οποίος επιλέγει τις ταινίες που θα προβληθούν και διαπραγματεύεται ο ίδιος με τις εταιρείες διανομής της Αθήνας το οικονομικό κόστος.

Η έως τώρα εμπειρία δείχνει ότι οι εταιρείες στηρίζουν το Δίκτυο, προσφέροντας ταινίες (και πρώτης προβολής) σε χαμηλότερες τιμές ενοικίασης. Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών κινηματογράφων της περιφέρειας είναι υποχρεωμένοι να «παίξουν» επί ίσοις όροις με τους Αθηναίους συναδέλφους τους. Αυτό έχει και τα καλά του: ύστερα από πολλά χρόνια, οι νέες ταινίες βγαίνουν συχνά την ίδια μέρα τόσο στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη όσο και σε επιλεγμένες αίθουσες της υπόλοιπης Ελλάδας.

Υπεύθυνη Δικτύου:

-Τίνα Πισχιτζή, Μπουμπουλίνας 20, 10682 Αθήνα, Τηλ. 010-8201314, fax: 010-8201312

Για πληρέστερη ενημέρωση:

-http://www.culture.gr

-Δημήτρης Ρηγόπουλος, εφημερίδα Καθημερινή, 25/3/2001 & 17/5/2001 (http://www.kathimerini.gr)

 

Επιλεγόμενο 1ο: Καλό θα ήταν οποιαδήποτε προσπάθεια θα γίνει προς την κατεύθυνση της ίδρυσης και λειτουργίας Κινηματογραφικής Λέσχης στην Καλαμπάκα ή ένταξης της πόλης στο Δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων να λαμβάνει υπόψη τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις με το Digital Cinema (Ψηφιακό Κινηματογράφο) με την εκπληκτικής ποιότητας εικόνα και ήχο που είναι δυνατόν να αποδοθεί. (βλ. Χρήστος Ιερείδης, Και τώρα ψηφιακό σινεμά, εφ. Τα Νέα, 19/11/2001: http://ta-nea.dolnet.gr)

Επιλεγόμενο 2ο: Ενδιαφέρον θα είχε να ανοίξει ένας δημόσιος διάλογος για τις κινηματογραφικές (κι όχι μόνο αλλά και για τις ευρύτερες πολιτισμικές) εξελίξεις στην πόλη μας... Με ενδιαφέρον, για παράδειγμα, θα ακούγαμε τον εκδότη της παρούσας εφημερίδας να αναπτύσσει μέσα από τις στήλες της την πρότασή του για προβολή ταινιών που γυρίστηκαν ή έστω αναφέρονται στην πόλη της Καλαμπάκας, στα Μετέωρα και την ευρύτερη περιοχή, δημοσιοποιώντας και τη σχετική συζήτηση που είχε γίνει στα πλαίσια των συσκέψεων για τη διοργάνωση του Β΄ Ιστορικού Συνεδρίου για την Καλαμπάκα...

Επιλεγόμενο 3ο: Να 'ναι καλά το Διαδίκτυο, που επιτρέπει στον καθένα που έχει πρόσβαση σ' αυτό από οπουδήποτε στον κόσμο να αντλεί όσες πληροφορίες επιθυμεί για ταινίες, δημιουργούς, τάσεις και ρεύματα και άλλα σχετικά (και) με τον κινηματογράφο...!

Επιλεγόμενο 4ο: Και για να τύχουν στων φρονίμων τα παιδιά το καλοκαίρι ανάλογες στιγμές, παραθέτουμε από την ποιητική συλλογή Σχηματο-ποίηση το ποίημα του Λουκά Κούσουλα...

Θερινός κινηματογράφος

Μας πήραν στο λαιμό τους ένα δύο ονόματα

ηθοποιών· η όλη υπόθεση

απεδείχθη για κλάματα.

Μείναμε ωστόσο. Πού να πηγαίνεις

περασμένη πια η ώρα,

χάνοντας ίσως από πάνω και τη δροσιά,

και τα εισιτήρια καλοπληρωμένα...

Αφρίσει ξαφρίσει που λέει κι ο λαός.

Το πήραμε εξάλλου ελαφρά.

Ωραίο καλοκαιρινό βράδυ

με τον κόσμο να σμαριάζει χαρούμενος στα μπαλκόνια

και τα ουράνια πάνω μας

ανοιχτά.

Ξεχώριζαν κάτι αστέρια.

Από το ένα στο άλλο,

χωρίς να το καταλάβουμε καλά καλά,

ανεπαισθήτως λοιπόν σχηματίσαμε,

θαμπή στην ανταύγεια, με μια νέα ομορφιά,

τη Μεγάλη Άρκτο ολόκληρη.

Όχι, δεν ήταν μια χαμένη βραδιά

η περιπλάνησή μας στο απρόοπτο

καλοκαιρινό σινεμά.