Παρουσίαση Βιβλίου
Πασχαλία Τραυλού, Έστω μια φορά
εκδ. Ψυχογιός, σελ. 604, Αθήνα 2009
Εισαγωγή
Η παρουσία μου εδώ δεν είναι δική μου επιλογή ή επιδίωξη αλλά αποτέλεσμα πρότασης της συντονίστριας. Η φράση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου «από τη συγγραφέα των μπεστ σέλερ» αλλά και η γυναικεία προβληματική του βιβλίου, σε συνδυασμό με την έλλειψη ελεύθερου χρόνου εκ μέρους μου, με έκαναν διστακτικό. Δέχτηκα τελικά, σκεφτόμενος και λιγάκι πονηρά: Ας προσπαθήσω να μάθω αυτό που θέλουν οι γυναίκες (όπως και στην ταινία με τον Μελ Γκίμπσον), να δω τους γυναικείους προβληματισμούς στο θέμα του έρωτα, να διεισδύσω στη γυναικεία ψυχολογία, διαβάζοντας το βιβλίο και μετέχοντας στην παρουσίαση και συνακόλουθη συζήτηση…
Θα ξεκινήσω την παρέμβασή μου με μερικές τεχνικού χαρακτήρα φιλολογικές επισημάνσεις σχετικές με τους αφηγηματικούς τρόπους:
Αφήγηση
- Η αφήγηση είναι τριτοπρόσωπη στο μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου (Μέρος Πρώτο και Τρίτο). Ο ετεροδιηγητικός αφηγητής δε συμμετέχει στην ιστορία και αφηγείται από μια εξωτερική οπτική γωνία. Γνωρίζει περισσότερα από τους πρωταγωνιστές και μας παρουσιάζει ακόμα και τις πιο απόκρυφες σκέψεις τους (παντογνώστης αφηγητής). Με τα σχόλιά του όμως παρεμβαίνει και έμμεσα κρίνει τις πράξεις ή αποφάσεις των ηρώων του κατευθύνοντας τη σκέψη του αναγνώστη σε επιδοκιμαστικές ή επικριτικές προσεγγίσεις.
- Στο Δεύτερο Μέρος όμως (σελίδες 282-533) η συγγραφέας τολμά και επιλέγει την αυτοδιηγητική αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, μέσα από τις ημερολογιακές καταγραφές και την εκ βαθέων εξομολόγηση μιας βασικής της ηρωίδας, της Ευρυδίκης. Η ομοδιηγητική λοιπόν αφηγήτρια δίνει αμεσότητα και παραστατικότητα στην αφήγηση, και οδηγεί -ιδίως τις αναγνώστριες του βιβλίου- σε ταύτιση μαζί της και με τις απόψεις/επιλογές της. Εδώ πρέπει να συνυπολογίσουμε πως και με τη συγγραφέα του βιβλίου έχει ομοιότητες η αφηγήτρια στο Δεύτερο Μέρος (Ευρυδίκη): Ίδια πάνω κάτω ηλικία (σελ. 286), φιλολογικές σπουδές, γράφει μυθιστορήματα (359), κρατά ημερολόγιο, όπως και η Πασχαλία Τραυλού έχει το ιστολόγιό της (blog: http://pasxaliatravlou.psichogios.gr).
Η δυαδική λοιπόν αφηγηματική δομή προσφέρει δυο δυνατότητες εισόδου και κατανόησης της ιστορίας: από την οπτική γωνία του αφηγητή ή από την οπτική γωνία της Ευρυδίκης...
- Ο διάλογος (το μέσο δηλαδή της αφήγησης που τα πρόσωπα συνομιλούν σε ευθύ λόγο) χρησιμοποιείται σε αρκετές και καίριες περιπτώσεις, προσδίδοντας ζωντάνια και εκφραστική δύναμη στο έργο. (σελ. 576-578)
Η περιγραφή παρεμβάλλεται σε λίγες περιπτώσεις στην αφηγηματική πράξη και συνήθως έχει περιορισμένη έκταση. Χρησιμοποιείται για να φωτίσει καλύτερα τα αντικείμενα, τα πρόσωπα και τους χώρους που αυτά δρουν, για να διευκολύνει τον αναγνώστη να μπει στο κλίμα της εποχής και της ψυχικής κατάστασης των ηρώων. Η περιορισμένη χρήση της περιγραφής επιλέγεται σκόπιμα από τη συγγραφέα, προκειμένου ο λόγος της να είναι ρέων και η εξέλιξη της ιστορίας γοργή και να μην επιβραδύνεται. «Κι όλο πλημμύριζαν τα βλέφαρα μου από ένα αλλόκοτο υγρό που δεν ήταν ακριβώς δάκρυα -ή τουλάχιστον εγώ δεν ένιωθα ότι ήταν η συνηθισμένη ουσία των δακρύων. Ήταν κάτι άλλο, πιο κολλώδες ίσως, πιο καυτό, σαν υγρή σιλικόνη που παιδευόταν να μονώσει τις χαραμάδες της ψυχής μου, να μην τρυπώνουν μέσα οι αιχμηρές αμφιβολίες γι' αυτόν το γάμο»
- Η χρήση του εσωτερικού μονολόγου στο Πρώτο και Τρίτο μέρος θα μπορούσε να είναι πιο εκτεταμένη και αποκαλυπτική (βλ. σελ. 145). Αναπληρώνεται από τα σχόλια του αφηγητή.
- Ο εσωκειμενικός χρόνος της αφήγησης ακολουθεί ομαλή πορεία σε γενικές γραμμές, από το παρελθόν στο παρόν. Σε κάποιες περιπτώσεις έχουμε αναδρομικές αφηγήσεις (φλας μπακ), για να αναδειχτούν και ερμηνευτούν λόγια και πράξεις των ηρώων, που καταλαμβάνουν άλλοτε πιο περιορισμένη και άλλοτε εκτενέστερη έκταση. Το Δεύτερο Μέρος λειτουργεί σαν εγκιβωτισμένη αφήγηση, σαν αφήγηση μέσα σε μια άλλη, που διακόπτει την ομαλή εξέλιξη της ιστορίας και διαλευκαίνει διευκρινίζοντας κρυφές και ανομολόγητες πράξεις και κίνητρα. Σε μια περίπτωση έχουμε και πρόδρομη αφήγηση, όπου η αφηγήτρια κάνει λόγο εκ των προτέρων για γεγονότα που θα ακολουθήσουν, αναφέρεται δηλαδή σε μελλοντικό χρόνο, εξάπτοντας έτσι την περιέργεια του αναγνώστη για το τι θα ακολουθήσει…
«Σε λίγο ο Ορφέας θα τηρήσει την υπόσχεσή του και θα έρθει μαζί μου (…) Όπου να ’ναι θα στρίψει τη γωνία ντυμένος στα λευκά, σαν κινούμενη σημαδούρα στη θάλασσα του κολονακιώτικου σκοταδιού· σαν μια πινελιά θάλλοντος φωτός μες στο έρμα της νύχτας. Σε λίγο θα φύγω για ένα ταξίδι μαζί του…». Σε άλλες πάλι περιπτώσεις προοικονομούνται τα γεγονότα που ακολουθούν: «Πάτησε το πόμολο, βγήκε, κάλεσε το ασανσέρ. Η καμπίνα του ανελκυστήρα την έκλεισε μέσα του. Σαν φέρετρο φάνταξε εκείνη την ώρα στα μάτια του Άνθιμου. Αυτός ο αλλόκοτος συνειρμός αυτομάτως του πάγωσε το βήμα…» (Λίγο αργότερα η ηρωίδα πεθαίνει)
Δομή
Ξεκινώντας να διαβάζω το βιβλίο και καθώς προχωρούσε η ανάγνωση έβλεπα ότι η δομή του έπασχε. Η συγγραφέας δεν εστίαζε σε κάποιο πρόσωπο ούτε επικεντρωνόταν σε κάποιον βασικό πρωταγωνιστή. Παρουσιάζει «εφτά διαπλεκόμενες ιστορίες, ένα ρέκβιεμ για τα αισθήματα που προδίδονται στο όνομα των κανόνων». Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις είχε και κάποιες δομικές δυσλειτουργίες, όπως επαναλήψεις, μη επαρκή φωτισμό των προσώπων και των πράξεων ή των κινήτρων τους, επιφανειακή προσέγγιση σε θέματα (όπως της τρομοκρατίας).
Στη συνέχεια βέβαια διαπίστωσα ότι άλλος είναι ο πρωταγωνιστής. Ο Έρωτας, ο φτερωτός θεός, ο ανίκητος στη μάχη, που επανέρχεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο προσκήνιο, όπως για παράδειγμα με τη μορφή του αετού που εμφανίζεται ήδη απρόσκλητος στην αρχή ακόμα του βιβλίου και η παρουσία του δρα σαν συνδετικός ιστός και κάποτε σαν καταλύτης των εξελίξεων.
Στα πλαίσια αυτά, έχουμε την ανάπτυξη παράλληλων ιστοριών που δρουν αντιστικτικά και συμπληρωματικά, όπως π.χ. του Μίλαν του κηπουρού και της γυναίκας του υπηρέτριας Νατάσας που με τα λίγα και απλά ζουν ευτυχισμένοι σε αντίθεση με το Φίλιππο και τη σύζυγό του Ευρυδίκη, στο σπίτι των οποίων δουλεύουν, οι οποίοι ζουν δυστυχισμένοι, και η δυστυχία τους επιτείνεται από την ευτυχία των εργατών τους (σελ. 348-9).
Γενικότερα, οι αντιθέσεις κυριαρχούν σε όλη την έκταση της αφήγησης. Έτσι, στη σελ. 29: «Η μήτρα της Κυβέλης ήταν γόνιμη, παρότι η ψυχή της ήταν στείρα και ανίκανη για αγάπη». Αλλά και οι χαρακτήρες έχουν ο καθένας τον αντίθετό του: Κυβέλη ≠ Καλλιόπη, Ευρυδίκη ≠ Καλλέργης, Άνθιμος ≠ Κυβέλη κ.ο.κ.
Ένα άλλο δομικό στοιχείο που με προβλημάτισε κάπως ήταν ότι στο κλείσιμο του βιβλίου το τέλος φαντάζει βιαστικό και ίσως λίγο γλυκανάλατο. Όλα ξαφνικά γίνονται τέλεια, ζουν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα. Προσπάθησα βέβαια να δω τη γοητευτική του πλευρά και να το αντιμετωπίσω σαν παραμύθι.
Γλώσσα
Η συγγραφέας χρησιμοποιεί τη γλώσσα με μεγάλη επιδεξιότητα και εύστοχη μαεστρία, απότοκο των φιλολογικών σπουδών της: «Συμβιβάστηκα… Αρκούμαι να υπομένω τον έρωτα σαν απλό συζυγικό καθήκον, μόλις μια βδομάδα μετά τις άφθονες ευχές για βίον ανθόσπαρτον. Ο ρυθμός του έρωτά μας μοιάζει με το ρυθμό του γουδοχεριού καθώς χτυπάει ξερά μπαχάρια. Αναζητώ μια μαγεία που τώρα πια γνωρίζω ότι δεν υπάρχει» (σελ. 319)
Σχήματα λόγου
Το βασικό σχήμα λόγου που κυριαρχεί σε όλο το κείμενο είναι η παρομοίωση. Άλλοτε με μικρότερη έκταση κι άλλοτε με μεγαλύτερη, επηρεασμένη θαρρείς από τον Όμηρο, η παρομοίωση κυριαρχεί πέρα από τις εικόνες, τις μεταφορές, τις περιφράσεις, τις προσωποποιήσεις, τις αντιθέσεις... Η παρουσία της δικαιολογείται μάλιστα και στη σελίδα 288 («η παρομοίωση, ειδικότητά μου πια», λέει η Ευρυδίκη, alter ego της συγγραφέως) και εξηγεί στη σελίδα 295: «Γελώ όταν σκέφτομαι ότι η ζωή μου όλη καθορίζεται από παρομοιώσεις, ενώ λείπει η ουσία και η ακρίβεια της κυριολεξίας. Έχω κάτι «σαν» όνειρο, κάτι «σαν» αδελφό, νιώθω κάτι «σαν» έρωτα με τον Φίλιππο, τον μέλλοντα σύζυγό μου. Ζω στηρίζοντας όλη μου τη ζωή σε μια απατηλή πλαστογραφία ονείρου... Σαν να κοιτάχτηκα ξαφνικά στον καθρέφτη της αλήθειας και δε μ' αρέσει η όψη της ζωής μου. Ίσως γι' αυτό άρχισα να γράφω απόψε.»
Και στη σελίδα 598, όταν έχει ζήσει πλέον τον έρωτα…: «Πρόσωπα και πράγματα που πάντα θα έμεναν αναλλοίωτες και σταθερές αξίες· συναισθήματα που της εξασφάλιζαν όχι κούφιες παρομοιώσεις και μεταφορές , αλλά την κυριολεξία της αγάπης».
Μοτίβα
Το μοτίβο που κυριαρχεί (leitmotiv) και δίνει τον τόνο στο έργο είναι αυτό που επιλέχτηκε και ως τίτλος του βιβλίου: Έστω μια φορά. Γράφει στη σελ. 213: «Κι ο έρωτας; Αυτό το αρπακτικό που κάθε άνθρωπος λαχταράει να τον γραπώσει έστω μια φορά με τα νύχια του, να τον ταξιδέψει ως τα πέρατα ενός άγνωστου σύμπαντος…» ή στη σελίδα 299: «Δεν ξέρω αν θα τα καταφέρω, βέβαια , να κάνω έστω μια φορά αυτό που θέλω κι όχι αυτό που πρέπει». Και με επιτακτική κλιμάκωση στη σελ. 425: «Μια φορά… Έστω μια φορά… Μόνο μια φορά… Ήθελα μόνο να ξαναδώ τον Ορφέα».
Ονόματα
Αλλά και τα ονόματα των ηρώων έχουν την εξήγησή τους και δε φαίνεται να επιλέχτηκαν τυχαία. Ἀρχὴ παιδεύσεως ἡ τῶν ὀνομάτων ἐπίσκεψις. Προέρχονται τα περισσότερα από την αρχαιοελληνική γραμματεία, μαρτυρούν τη φιλολογική παιδεία της συγγραφέως και έχουν να κάνουν με τις ιδιότητες ή τα χαρακτηριστικά των ηρώων.
Σε ορισμένες βέβαια περιπτώσεις η επιλογή δεν είναι η ευτυχέστερη, με την έννοια ότι ήρωες λαϊκών οικογενειών δε θα μπορούσαν να επιλέγουν για όλη την οικογένεια αρχαιοελληνικά ονόματα, προτιμήθηκαν όμως για το συμβολιστικό τους σημαινόμενο. «Μυστήριος ο ρόλος της αρχαιότητας στη ζωή του», λέγεται για τον Άνθιμο στη σελ. 24. Μάλλον στη ζωή της συγγραφέως(!), θα προσθέταμε εμείς. Όπως δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε τον πεζό κατά τα άλλα «μπάτσο» / αστυνομικό ν’ ακούει νέγρικη τζαζ για να χαλαρώσει (σελ. 42), ή στην απλή γυναίκα από την Πάτρα, την αδερφή του Καλλιόπη, να της κρατά συντροφιά ο Φρανκ Σινάτρα (σελ. 122) ή ακόμα ο Άνθιμος να γνωρίζει απ’ έξω ποιήματα του Καβάφη, και μάλιστα δυσνόητα (σελ. 220)!
Ας επανέλθουμε στα ονόματα:
- Ο βασικός ήρωας είναι ο Άνθιμος. Το όνομα το έχει διαλέξει η αδερφή του Καλλιόπη από τη λέξη άνθος (σελ. 34).
- Αδερφή του είναι η Καλλιόπη, με όνομα εμπνευσμένο από τη μεγαλύτερη και ευγενέστερη από της 9 Μούσες, προστάτριας των Καλών Τεχνών και …του μικρότερου αδερφού της Άνθιμου. Στα νιάτα της τα είχε μπλέξει με κάποιον άριστο Αριστοτέλη (Αρίστο).
- Γυναίκα του Άνθιμου είναι η άστατη Κυβέλη, από την αρχαία φρυγική θεότητα της άγριας φύσης και της γονιμότητας με τους διάφορους εραστές (Άττις).
- Ανανταπόδοτα αγαπημένη του Άνθιμου η Περσεφόνη, που σαν την αρχαία θεότητα του κάτω κόσμου έθαψε τα συναισθήματά της γι’ αυτόν και γενικότερα «ενταφίασε» τη ζωή της και τη ζωή της κόρης της. Αλλά και ο Άνθιμος «την αγάπη της την έθαψε πρόωρα μέσα του και της έφτιαξε μες στο νου του τάφο ακριβό, πολυτελή, περιποιημένο πάντα» (σελ. 23)
- Κόρη της Περσεφόνης η Ευρυδίκη, από την αρχαία ομώνυμη νύμφη, που αγάπησε στην αρχαιότητα ο Ορφέας και για χάρη της κατέβηκε στον κάτω κόσμο: «Δεν υπήρχε άλλο πλάσμα στη γη που να έπαιζε λύρα σαν τον Ορφέα. Γιος μούσας, της Καλλιόπης, είχε το χάρισμα παίζοντας να γοητεύει τους πάντες. Λένε ότι ήταν δάσκαλός του ίδιος ο Απόλλωνας, για να εξηγήσουν την δεξιοτεχνία του στη μουσική. Κι όπως είναι φυσικό, σαν μουσικός που με τις μελωδίες και τους στίχους αποκτά μια αλλιώτικη ευαισθησία να συναισθάνεται τον κόσμο, δεν πήγε να αγαπήσει κάποια τυχαία θνητή, αλλά μια νύμφη, την Ευρυδίκη. Μια μέρα όμως που τη γυναίκα του την καταδίωκε ένας σάτυρος για να τη βιάσει, τη δάγκωσε ένα φίδι, κι εκείνη πέθανε. Και ο θάνατός της, όπως συμβαίνει πάντα με την απουσία, τον έκανε να καταλάβει ακόμα περισσότερο πόση ανάγκη είχε την παρουσία της. Όσο περνούσε ο χρόνος κι εκείνη ήταν μακριά του, τόσο περισσότερο ο Ορφέας βασανιζόταν και αδυνατούσε να συνεχίσει τη ζωή του. Τόσες νύμφες έπεσαν από δίπλα του, τόσους χορούς τού χόρεψαν γυμνόστηθες, για να τον παρηγορήσουν, μα εκείνος, τίποτε. Ώσπου πήρε την απόφαση και κατέβηκε στον Άδη, παίρνοντας το ρίσκο να μην αντικρίσει ποτέ ξανά το φως της ζωής... για καλό και για κακό, βέβαια, πήρε μαζί του και τη λύρα...» (σελ. 398)
Έτσι ο Άδης συμφώνησε να επιτρέψει στην Ευρυδίκη να επιστρέψει με τον Ορφέα στη γη. Αλλά η συμφωνία που συνόδευε την απόφαση ήταν πως έπρεπε να περπατά μπροστά από αυτή και να μην κοιτάξει πίσω μέχρι να φτάσει στον πάνω κόσμο. Μέσα στην αγωνία του αθέτησε την υπόσχεση και η Ευρυδίκη εξαφανίστηκε πάλι από προσώπου γης.
- Εραστής της Ευρυδίκης είναι ο Ορφέας Πολέμης, που συνενώνει στο ονοματεπώνυμό του την ευαισθησία του ηθοποιού και κιθαρωδού σαν τον αρχαίο ομώνυμό του (σελ. 435) με τον πόλεμο τον ερωτικό στον οποίο εμβάλει την άμοιρη Ευρυδίκη!
- Γιος του Άνθιμου ο Ορέστης, όνομα που προέρχεται από τον ομώνυμο γιο του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, που σκότωσε τον πατέρα του, όπως και ο συνονόματός του στο έργο θέλει να σκοτώσει τον πεθερό του… (Να παρατηρήσουμε εδώ μια ακόμα μικρή αδυναμία του βιβλίου: ο Ορέστης εμφανίζεται απότομα στην εξέλιξη της ιστορίας, σαν να μην υπάρχει μέχρι τα 17 του χρόνια, και γενικά κάπως σχηματικά και επιφανειακά περιγράφεται ως αναρχικός και αυτόνομος αλλά και τρυφερός κι ευαίσθητος σε αντίθεση με τον πατέρα του)
- Ο Φίλιππος Καλλέργης, σύζυγος της Ευρυδίκης, αντίθετος τελείως απ’ αυτήν, με στρατιωτική πειθαρχία στη ζωή του (σαν τον αρχαίο Φίλιππο τον Μακεδόνα) αλλά και καλλιεργημένος, σαν το επίθετό του…
- Ο Λάζαρος, ο οιονεί αδερφός της Ευρυδίκης, που ενταφιάζει σαν τον συνονόματό του της Αγίας Γραφής τα ερωτικά συναισθήματά του γι’ αυτή, όμως στο τέλος του βιβλίου αυτά βγαίνουν στο φως: δεύρο έξω…!
- Η Αφροδίτη, φίλη της Ευρυδίκης, ερωτική και μοιραία σαν την αρχαία θεά του έρωτα
- Και άλλα αρχαιοελληνικά ονόματα απαντούν στο κείμενο: Θέλξη, Ευριπίδης, Κίμωνας…
Επιρροές από Κική Δημουλά
Εμφανής είναι σε πολλά σημεία του έργου η επιρροή που δέχτηκε η συγγραφέας από την ποιήτρια Κική Δημουλά. Το motto από το ποίημά της Πληθυντικός Αριθμός είναι χαρακτηριστικό:
Ο έρωτας, / όνομα ουσιαστικόν / πολύ ουσιαστικόν, / ενικού αριθμού, / γένους ούτε θηλυκού ούτε αρσενικού, / γένους ανυπεράσπιστου. / Πληθυντικός αριθμός / οι ανυπεράσπιστοι έρωτες.
Αλλά και σε πολλά σημεία ποιητικές εκφράσεις της Τραυλού θυμίζουν τις ζευγματικές αντιθέσεις, κάποτε εναλλασσόμενες με την αντιστροφή και το οξύμωρο, της Δημουλά: εθελοντής δεσμώτης (14), σαρκοφάγος αναμνήσεων (303, 479), ερμαφρόδιτα αισθήματα (303), κουμκάν απόγνωσης (375) κ.ά.
Επιλογικά
Θα ήθελα κλείνοντας τη σύντομη αυτή παρουσίαση/προσέγγιση, να μνημονεύσω ένα πρόσφατο (προχθεσινό) δημοσίευμα τοπικής εφημερίδας, της Έρευνας, με τίτλο «Αυξάνονται τα διαζύγια». Διαβάζω: «Το 2009 πιθανώς θα είναι το έτος με τους περισσότερους γάμους ζευγαριών από την περιοχή μας που …λύθηκαν!
»Το 1962 στα Τρίκαλα καταγράφηκε ένα και μοναδικό διαζύγιο. Από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει κατά πολύ τα κοινωνικά χαρακτηριστικά της περιοχής, σε βαθμό που πλέον τα διαζύγια είναι θέμα ρουτίνας, απενοχοποιημένα από κάθε προκατάληψη για το θεσμό της οικογένειας.
»Θετικό ή αρνητικό, συμβαίνει. Μέσα σε 10 χρόνια έχει ήδη καταγραφεί η αυξητική τάση των διαζυγίων. Μάλιστα», επισημαίνει το δημοσίευμα, «ιδιαίτερα ενδιαφέρον αποκτά το γεγονός ότι σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας, το 70% των διαζυγίων το ζητούν οι γυναίκες, άρα το διαζύγιο είναι πλέον γένους θηλυκού.»
Αυτή την κοινωνική πραγματικότητα ανατέμνει (ανάμεσα στ’ άλλα) και η συγγραφέας με το βιβλίο της. «Τι γίνεται όταν μια λανθασμένη απόφαση κλείνει τις πόρτες στον πραγματικό, ζωοδότη έρωτα; Πορεύεται ο άνθρωπος με το φορτίο των λαθών σε μια ζωή γεμάτη συμβάσεις ή δικαιούται ένα άλλο ξεκίνημα;», αναρωτιέται. Την απάντηση θα τη δώσουν οι αναγνώστες και κυρίως οι αναγνώστριες του βιβλίου. Σας ευχαριστώ…