Ο... Eυαγγελισμός της 28ης Οκτωβρίου

Χρήστος Κάτσικας, εφ. Τα Νέα, 27/10/2003

Τα "μαργαριτάρια είναι παντοτινά" υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί που διορθώνουν γραπτά στις - πάσης φύσεως - εξετάσεις. Και έχουν αλιεύσει ολόκληρους καταλόγους από τέτοια.

Σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε Γυμνάσια και Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (TEE) αποδείχτηκε παράλληλα πως ένα μεγάλο τμήμα των μαθητών έχει πλήρη άγνοια για το "τι", το "πώς" και το "γιατί" των τριών σημαντικότερων σταθμών της Νεοελληνικής Ιστορίας.

Έτσι, εκτός από τον δικτάτορα Μεταξά που... έπινε πολύ κονιάκ" (προφανώς από το κονιάκ Μεταξά) ή την «Επανάσταση του '21 που... έγινε πριν 1.821 χρόνια» (Γυμνάσιο Κορίνθου 1989) πολλοί μαθητές ακροβατούν ανάμεσα στα παρακάτω «διλήμματα»: Την 28η Οκτωβρίου "γιορτάζουμε το Όχι στους Γερμανούς και μαζί τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου" ή μήπως "γιορτάζουμε την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και μαζί τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου";

Ωστόσο, ίσως δεν πρέπει να ξενίζουν τα υψηλά ποσοστά ιστορικής άγνοιας, αν συνυπολογίσουμε τα παρακάτω:

Στο Γυμνάσιο οι μαθητές διδάσκονται σύγχρονη ιστορία στην Γ' Τάξη από το βιβλίο "Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη" του B. Σφυρόερα. H διαμόρφωση της ύλης είναι τέτοια που μόνο κατ' εξαίρεση οι μαθητές διδάσκονται ιστορικά γεγονότα μετά τον A' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο B' Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Ελληνοϊταλικός Πόλεμος και η Εθνική Αντίσταση βρίσκονται μετά τη σελίδα 350 του βιβλίου και δεν διδάσκονται.

Ο ιστορικός και μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων Σπύρος Τουλιάτος τονίζει: "Αντικειμενικά είναι δύσκολη η διδασκαλία των πρόσφατων γεγονότων, λόγω του μεγάλου όγκου ύλης του σχολικού βιβλίου της Γ' Γυμνασίου που αναφέρεται στην Παγκόσμια Ιστορία περίπου 550 χρόνων".

Στα TEE οι 130.000 μαθητές διδάσκονται το μάθημα της Ιστορίας μόλις μία ώρα την εβδομάδα. Σύμφωνα με τις στατιστικές, στη διάρκεια των έξι χρόνων της σχολικής τους πορείας μετά το Δημοτικό έχουν 4 πιθανότητες στις 5 να μη διδαχθούν ποτέ για τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο και το Όχι.

Όμως και στο Λύκειο η σχολική ιστορία είτε είναι προσανατολισμένη στο μακρινό παρελθόν είτε περνάει μέσα από "πύρινα εξεταστικά στεφάνια". Το σχολικό βιβλίο της Γ' Λυκείου, θεωρητικής κατεύθυνσης, "Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας" αναφέρεται σε γεγονότα μέχρι το 1930! Παράλληλα οι συνεχείς εξεταστικές δοκιμασίες, η κρισιμότητα και η οριστικότητα του βαθμού, απομακρύνουν το μαθητή από την ουσία της γνώσης, αναγκάζοντάς τον απλώς να παπαγαλίζει και αργότερα να... ξεχνάει όσα έμαθε.

Απαντήσεις μαθητών σε ερωτήσεις για τη νεότερη Ελλάδα

Ερωτήσεις

Καμία απάντηση/Πλήρης άγνοια

Ελάχιστη γνώση

Σύγχυση

Ικανοποιητική απάντηση

Τι γνωρίζετε για την 28η Οκτωβρίου 194020%23%33%24%
Τι γνωρίζετε για τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο;45%38%6%11%
Τι γνωρίζετε για την Εθνική Αντίσταση στη διάρκεια της τριπλής Κατοχής (Γερμανοί, Ιταλοί, Βούλγαροι)67%11%16%6%
Τι έγινε στο Πολυτεχνείο το Νοέμβριο του 1973;28%34%20%18%
Τι γνωρίζετε για την 25η Μαρτίου του 1821;15%30%29%26%