Κοντάκιον τῆς Χριστοῦ γεννήσεως

http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/prayers/kontakia_xristoygennwn.htm

(με μετάφραση)

Μηνὶ δεκεμβρίῳ κε´, κοντάκιον τῆς Χριστοῦ γεννήσεως,
ἦχος γ´, φέρον ἀκροστιχίδα·
τοῦ ταπεινοῦ Ῥωμανοῦ ὕμνος

Προοίμιον

Ἡ παρθένος σήμερον * τὸν ὑπερούσιον τίκτει,

καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον * τῷ ἀπροσίτῳ προσάγει·

ἄγγελοι μετὰ ποιμένων * δοξολογοῦσι,

μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος * ὁδοιποροῦσι·

δι᾿ ἡμᾶς γὰρ * ἐγεννήθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

Οἶκοι

Τὴν Ἐδὲμ Βηθλεὲμ * ἤνοιξε, δεῦτε ἴδωμεν·

τὴν τρυφὴν ἐν κρυφῇ * ηὕραμεν, δεῦτε λάβωμεν

τὰ τοῦ παραδείσου * ἐντὸς τοῦ σπηλαίου·

ἐκεῖ ἐφάνη * ῥίζα ἀπότιστος * βλαστάνουσα ἄφεσιν,

ἐκεῖ ηὑρέθη * φρέαρ ἀνόρυκτον,

οὗ πιεῖν Δαυὶδ * πρὶν ἐπεθύμησεν·

ἐκεῖ παρθένος * τεκοῦσα βρέφος

τὴν δίψαν ἔπαυσεν εὐθὺς * τὴν τοῦ Ἀδὰμ καὶ τοῦ Δαυίδ·

διὰ τοῦτο πρὸς τοῦτο * ἐπειχθῶμεν ποῦ ἐτέχθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ὁ πατὴρ τῆς μητρὸς * γνώμῃ υἱὸς ἐγένετο,

ὁ σωτὴρ τῶν βρεφῶν * βρέφος ἐν φάτνῃ ἔκειτο·

ὃν κατανοοῦσα * φησὶν ἡ τεκοῦσα·

«Εἰπέ μοι, τέκνον, * πῶς ἐνεσπάρης μοι * ἢ πῶς ἐνεφύης μοι·

ὁρῶ σε, σπλάγχνον, * καὶ καταπλήττομαι,

ὅτι γαλουχῶ * καὶ οὐ νενύμφευμαι·

καὶ σὲ μὲν βλέπω * μετὰ σπαργάνων,

τὴν παρθενίαν δὲ ἀκμὴν * ἐσφραγισμένην θεωρῶ·

σὺ γὰρ ταύτην φυλάξας * ἐγεννήθης εὐδοκήσας

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ὑψηλὲ βασιλεῦ, * τί σοι καὶ τοῖς πτωχεύσασι;

Ποιητὰ οὐρανοῦ, * τί πρὸς γηΐνους ἤλυθας;

Σπηλαίου ἠράσθης * ἢ φάτνῃ ἐτέρφθης;

Ἰδοὺ οὐκ ἔστι * τόπος τῇ δούλῃ σου * ἐν τῷ καταλύματι·

οὐ λέγω τόπον, * ἀλλ᾿ οὐδὲ σπήλαιον,

ὅτι καὶ αὐτὸ * τοῦτο ἀλλότριον·

καὶ τῇ μὲν Σάῤῥᾳ * τεκούσῃ βρέφος

ἐδόθη κλῆρος γῆς πολλῆς, * ἐμοὶ δὲ οὐδὲ φωλεός·

ἐχρησάμην τὸ ἄντρον * ὃ κατῴκησας βουλήσει,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

Τὰ τοιαῦτα ῥητὰ * ἐν ἀποῤῥήτῳ λέγουσα

καὶ τὸν τῶν ἀφανῶν * γνώστην καθικετεύουσα,

ἀκούει τῶν μάγων * τὸ βρέφος ζητούντων·

εὐθὺς δὲ τούτοις· * «Τίνες ὑπάρχετε;» * ἡ κόρη ἐβόησεν·

οἱ δὲ πρὸς ταύτην· * «Σὺ γὰρ τίς πέφυκας,

ὅτι τὸν τοιοῦτον ἀπεκύησας;

Τίς ὁ πατήρ σου, * τίς ἡ τεκοῦσα,

ὅτι ἀπάτορος υἱοῦ * ἐγένου μήτηρ καὶ τροφός;

Οὗ τὸ ἄστρον ἰδόντες * συνήκαμεν ὅτι ὤφθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ἀκριβῶς γὰρ ἡμῖν * ὁ Βαλαὰμ παρέθετο

τῶν ῥημάτων τὸν νοῦν * ὧνπερ προεμαντεύσατο,

εἰπὼν ὅτι μέλλει * ἀστὴρ ἀνατέλλειν,

ἀστὴρ σβεννύων * πάντα μαντεύματα * καὶ τὰ οἰωνίσματα·

ἀστὴρ ἐκλύων * παραβολὰς σοφῶν,

ῥήσεις τε αὐτῶν * καὶ τὰ αἰνίγματα·

ἀστὴρ ἀστέρος * τοῦ φαινομένου

ὑπερφαιδρότερος πολύ, * ὡς πάντων ἄστρων ποιητής,

περὶ οὗ προεγράφη· * ἐξ Ἰακὼβ ἀνατέλλει

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

Παραδόξων ῥητῶν * ἡ Μαριὰμ ὡς ἤκουσε,

τῷ ἐκ σπλάγχνων αὐτῆς * κύψασα προσεκύνησε

καὶ κλαίουσα εἶπε· * «Μεγάλα μοι, τέκνον,

μεγάλα πάντα * ὅσα ἐποίησας * μετὰ τῆς πτωχείας μου·

ἰδοὺ γὰρ μάγοι * ἔξω ζητοῦσί σε·

τῶν ἀνατολῶν * οἱ βασιλεύοντες

τὸ πρόσωπόν σου * ἐπιζητοῦσι,

καὶ λιτανεύουσιν ἰδεῖν * οἱ πλούσιοι τοῦ σοῦ λαοῦ·

ὁ λαός σου γὰρ ὄντως * εἰσὶν οὗτοι οἷς ἐγνώσθης,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ἐπειδὴ οὖν λαὸς * σός ἐστι, τέκνον, κέλευσον

ὑπὸ σκέπην τὴν σὴν * γένωνται, ἵνα ἴδωσι

πενίαν πλουσίαν, * πτωχείαν τιμίαν·

αὐτόν σε δόξαν * ἔχω καὶ καύχημα· * διὸ οὐκ αἰσχύνομαι·

αὐτὸς εἶ χάρις * καὶ ἡ εὐπρέπεια

τῆς σκηνῆς κἀμοῦ· * νεῦσον εἰσέλθωσιν·

οὐδέν μοι μέλει * τῆς εὐτελείας·

ὡς θησαυρὸν γὰρ σὲ κρατῶ, * ὃν βασιλεῖς ἦλθον ἰδεῖν,

βασιλέων καὶ μάγων * ἐγνωκότων ὅτι ὤφθης,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

Ἰησοῦς ὁ Χριστὸς * ὄντως τε καὶ Θεὸς ἡμῶν

τῶν φρενῶν ἀφανῶς * ἥψατο τῆς μητρὸς αὐτοῦ,

«Εἰσάγαγε, λέγων, * οὓς ἤγαγον λόγῳ·

ἐμὸς γὰρ λόγος * οὗτος ὃς ἔλαμψε * τοῖς ἐπιζητοῦσί με·

ἀστὴρ μέν ἐστιν * πρὸς τὸ φαινόμενον,

δύναμις δέ τις * πρὸς τὸ νοούμενον·

συνῆλθε μάγοις * ὡς λειτουργῶν μοι,

καὶ ἔτι ἵσταται πληρῶν * τὴν διακονίαν αὐτοῦ

καὶ ἀκτῖσι δεικνύων * τὸν τόπον ὅπου ἐτέχθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Νῦν οὖν δέξαι, σεμνή, * δέξαι τοὺς δεξαμένους με·

ἐν αὐτοῖς γὰρ εἰμὶ * ὥσπερ ἐν ταῖς ἀγκάλαις σου·

καὶ σοῦ οὐκ ἀπέστην * κἀκείνοις συνῆλθον.»

Ἡ δὲ ἀνοίγει * θύραν καὶ δέχεται * τῶν μάγων τὸ σύστημα·

ἀνοίγει θύραν * ἡ ἀπαράνοικτος

πύλη, ἣν Χριστὸς * μόνος διώδευσεν·

ἀνοίγει θύραν * ἡ ἀνοιχθεῖσα

καὶ μὴ κλαπεῖσα μηδαμῶς * τὸν τῆς ἁγνείας θησαυρόν·

αὐτὴ ἤνοιξε θύραν, * ἀφ᾿ ἧς ἐγεννήθη θύρα,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Οἱ δὲ μάγοι εὐθὺς * ὥρμησαν εἰς τὸν θάλαμον,

καὶ ἰδόντες Χριστὸν * ἔφριξαν, ὅτι εἴδοσαν

τὴν τούτου μητέρα, * τὸν ταύτης μνηστῆρα,

καὶ φόβῳ εἶπον· * «Οὗτος υἱός ἐστιν * ἀγενεαλόγητος;

Καὶ πῶς, παρθένε, * τὸν μνηστευσάμενον

βλέπομεν ἀκμὴν * ἔνδον τοῦ οἴκου σου;

Οὐκ ἔσχε μῶμον * ἡ κύησις σου·

μὴ ἡ κατοίκησις ψεχθῇ * συνόντος σοι τοῦ Ἰωσήφ·

πλῆθος ἔχεις φθονούντων * ἐρευνώντων ποῦ ἐτέχθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

—Ὑπομνήσω ὑμᾶς, * μάγοις Μαρία ἔφησε,

τίνος χάριν κρατῶ * τὸν Ἰωσὴφ ἐν οἴκῳ μου·

εἰς ἔλεγχον πάντων * τῶν καταλαλούντων·

αὐτὸς γὰρ λέξει * ἅπερ ἀκήκοε * περὶ τοῦ παιδίου μου·

ὑπνῶν γὰρ εἶδεν * ἄγγελον ἅγιον

λέγοντα αὐτῷ * πόθεν συνέλαβον·

πυρίνη θέα * τὸν ἀκανθώδη

ἐπληροφόρησε νυκτὸς * περὶ τῶν λυπούντων αὐτόν·

δι᾿ αὐτὸ σύνεστί μοι * Ἰωσὴφ δηλῶν ὡς ἔστι

παιδίον νέον * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ῥητορεύει σαφῶς * ἅπαντα ἅπερ ἤκουσεν·

ἀπαγγέλλει τρανῶς * ὅσα αὐτὸς ἑώρακεν

ἐν τοῖς οὐρανίοις * καὶ τοῖς ἐπιγείοις·

τὰ τῶν ποιμένων, * πῶς συνανύμνησαν * πηλίνοις οἱ πύρινοι·

ὑμῶν τῶν μάγων, * ὅτι προέδραμεν

ἄστρον φωταυγοῦν * καὶ ὁδηγοῦν ὑμᾶς·

διὸ ἀφέντες * τὰ προῤῥηθέντα,

ἐκδιηγήσασθε ἡμῖν * τὰ νῦν γενόμενα ὑμῖν,

πόθεν ἥκατε, πῶς δὲ * συνήκατε ὅτι ὤφθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

Ὡς δὲ ταῦτα αὐτοῖς * ἡ φαεινὴ ἐλάλησεν,

οἱ τῆς ἀνατολῆς * λύχνοι πρὸς ταύτην ἔφησαν·

«Μαθεῖν θέλεις πόθεν * ἠλύθαμεν ὧδε;

Ἐκ γῆς Χαλδαίων, * ὅθεν οὐ λέγουσι· * θεὸς θεῶν κύριος,

ἐκ Βαβυλῶνος, * ὅπου οὐκ οἴδασιν

τίς ὁ ποιητὴς * τούτων ὧν σέβουσιν·

ἐκεῖθεν ἦλθε * καὶ ἦρεν ἡμᾶς

ὁ τοῦ παιδίου σου σπινθὴρ * ἐκ τοῦ πυρὸς τοῦ περσικοῦ·

πῦρ παμφάγον λιπόντες, * πῦρ δροσίζον θεωροῦμεν,

παιδίον νέον, * τὸν πρὸ αἰώνων Θεόν.

 

Ματαιότης ἐστὶ * ματαιοτήτων ἅπαντα,

ἀλλ᾿ οὐδεὶς ἐν ἡμῖν * ταῦτα φρονῶν εὑρίσκεται·

οἱ μὲν γὰρ πλανῶσιν, * οἱ δὲ καὶ πλανῶνται·

διό, παρθένε, * χάρις τῷ τόκῳ σου * δι᾿ οὗ ἐλυτρώθημεν

οὐ μόνον πλάνης, * ἀλλὰ καὶ θλίψεως

τῶν χωρῶν πασῶν * ὧνπερ διήλθομεν,

ἐθνῶν ἀσήμων, * γλωσσῶν ἀγνώστων,

περιερχόμενοι τὴν γῆν * καὶ ἐξερευνῶντες αὐτὴν

μετὰ λύχνου τοῦ ἄστρου, * ἐκζητοῦντες ποῦ ἐτέχθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ἀλλ᾿ ὡς ἔτι αὐτὸν * τοῦτον τὸν λύχνον εἴχομεν,

τὴν Ἰερουσαλὴμ * πᾶσαν περιωδεύσαμεν,

πληροῦντες εἰκότως * τὰ τῆς προφητείας·

ἠκούσαμεν γὰρ * ὅτι ἠπείλησε * Θεὸς ἐρευνᾶν αὐτήν·

καὶ μετὰ λύχνου * περιηρχόμεθα,

θέλοντες εὑρεῖν * μέγα δικαίωμα·

ἀλλ᾿ οὐχ εὑρέθη, * ὅτι ἐπήρθη

ἡ κιβωτὸς αὐτῆς μεθ᾿ ὧν * συνεῖχε πρότερον καλῶν·

τὰ ἀρχαῖα παρῆλθεν, * ἀνεκαίνισε γὰρ πάντα

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

—Ναί, φησί, τοῖς πιστοῖς * μάγοις Μαρία ἔφησε,

τὴν Ἰερουσαλὴμ * πᾶσαν περιωδεύσατε,

τὴν πόλιν ἐκείνην * τὴν προφητοκτόνον;

Καὶ πῶς ἀλύπως * ταύτην διήλθετε * τὴν πᾶσι βασκαίνουσαν;

Ἡρώδην πάλιν * πῶς διελάθετε

τὸν ἀντὶ θεσμῶν * φόνων ἐμπνέοντα;»

Οἱ δὲ πρὸς ταύτην * φησί· «Παρθένε,

οὐ διελάθομεν αὐτόν, * ἀλλ᾿ ἐνεπαίξαμεν αὐτῷ·

συνετύχομεν πᾶσιν * ἐρωτῶντες ποῦ ἐτέχθη

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

Ὅτε ταῦτα αὐτῶν * ἡ Θεοτόκος ἤκουσεν,

τότε εἶπεν αὐτοῖς· * «Τί ὑμᾶς ἐπηρώτησεν

Ἡρώδης ὁ ἄναξ * καὶ οἱ Φαρισαῖοι;

—Ἡρώδης πρῶτον, * εἶτα, ὡς ἔφησας, * οἱ πρῶτοι τοῦ ἔθνους σου

τὸν χρόνον τούτου * τοῦ φαινομένου νῦν

ἄστρου παρ᾿ ἡμῶν * ἐξηκριβώσαντο·

καὶ ἐπιγνόντες * ὡς μὴ μαθόντες

οὐκ ἐπεθύμησαν ἰδεῖν * ὃν ἐξηρεύνησαν μαθεῖν,

ὅτι τοῖς ἐρευνῶσιν * ὀφείλει θεωρηθῆναι

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Ὑπενόουν ἡμᾶς * ἄφρονας οἱ ἀνόητοι

καὶ ἠρώτων, φησί· * Πόθεν καὶ πότε ἥκατε;

πῶς μὴ φαινομένας * ὡδεύσατε τρίβους;

Ἡμεῖς δὲ τούτοις * ὅπερ ἠπίσταντο * ἀντεπηρωτήσαμεν·

Ὑμεῖς τὸ πάρος * πῶς διωδεύσατε

ἔρημον πολλὴν * ἥνπερ διήλθετε;

Ὁ ὁδηγήσας * τοὺς ἀπ᾿ Αἰγύπτου

αὐτὸς ὡδήγησε καὶ νῦν * τοὺς ἐκ Χαλδαίων πρὸς αὐτόν,

τότε στύλῳ πυρίνῳ, * νῦν δὲ ἀστέρι δηλοῦντι

παιδίον νέον, * τὸν πρὸ αἰώνων Θεόν.

 

[Ὁ ἀστὴρ πανταχοῦ * ἦν ἡμῶν προηγούμενος

ὡς ὑμῖν ὁ Μωσῆς * ῥάβδον ἐπιφερόμενος,

τὸ φῶς περιλάμπων * τῆς θεογνωσίας·

ὑμᾶς τὸ μάννα * πάλαι διέθρεψε * καὶ πέτρα ἐπότισεν·

ἡμᾶς ἐλπὶς ἡ * τούτου ἐνέπλησε·

τῇ τούτου χαρᾷ * διατρεφόμενοι,

οὐκ ἐν Περσίδι * ἀναποδίσαι

διὰ τὸν ἄβατον ὁδὸν * ὁδεύειν ἔσχομεν ἐν νῷ,

θεωρῆσαι ποθοῦντες, * προσκυνῆσαι καὶ δοξάσαι

παιδίον νέον, * τὸν πρὸ αἰώνων Θεόν.«]

 

Ὑπὸ τῶν ἀπλανῶν * μάγων ταῦτα ἐλέγετο·

ὑπὸ δὲ τῆς σεμνῆς * πάντα ἐπεσφραγίζετο,

κυροῦντος τοῦ βρέφους * τὰ τῶν ἀμφοτέρων,

τῆς μὲν ποιοῦντος * μετὰ τὴν κύησιν * τὴν μήτραν ἀμίαντον,

τῶν δὲ δεικνύντος * μετὰ τὴν ἔλευσιν

ἄμοχθον τὸν νοῦν * ὥσπερ τὰ βήματα·

οὐδεὶς γὰρ τούτων * ὑπέστη κόπον,

ὡς οὐκ ἐμόχθησεν ἐλθὼν * ὁ Ἀμβακοὺμ πρὸς Δανιήλ·

ὁ φανεὶς γὰρ προφήταις * ὁ αὐτὸς ἐφάνη μάγοις

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Μετὰ ταῦτα αὐτῶν * πάντα τὰ διηγήματα,

δῶρα ἦραν χερσὶν * μάγοι καὶ προσεκύνησαν

τῷ δώρῳ τῶν δώρων, * τῷ μύρῳ τῶν μύρων·

χρυσὸν καὶ σμύρναν * εἶτα καὶ λίβανον * Χριστῷ προσεκόμισαν,

βοῶντες· «Δέξαι * δώρημα τρίϋλον,

ὡς τῶν Σεραφὶμ * ὕμνον τρισάγιον·

μὴ ἀποστρέψῃς * ὡς τὰ τοῦ Κάϊν,

ἀλλ᾿ ἐναγκάλισαι αὐτὰ * ὡς τὴν τοῦ Ἄβελ προσφοράν,

διὰ τῆς σε τεκούσης, * δι᾿ ἧς ἡμῖν ἐγεννήθης,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

Νέα νῦν καὶ φαιδρὰ * βλέπουσα ἡ ἀμώμητος

μάγους δῶρα χερσὶ * φέροντας καὶ προσπίπτοντας,

ἀστέρα δηλοῦντα, * ποιμένας ὑμνοῦντας,

τὸν πάντων τούτων * κτίστην καὶ κύριον * ἱκέτευε λέγουσα·

«Τριάδα δώρων, * τέκνον, δεξάμενος,

τρεῖς αἰτήσεις δὸς * τῇ γεννησάσῃ σε·

ὑπὲρ ἀέρων * παρακαλῶ σε

καὶ ὑπὲρ τῶν καρπῶν τῆς γῆς * καὶ τῶν οἰκούντων ἐν αὐτῇ·

διαλλάγηθι πᾶσι, * δι᾿ ἐμοῦ ὅτι ἐτέχθης,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Οὐχ ἁπλῶς γάρ εἰμι * μήτηρ σου, σῶτερ εὔσπλαγχνε·

οὐκ εἰκῇ γαλουχῶ * τὸν χορηγὸν τοῦ γάλακτος,

ἀλλὰ ὑπὲρ πάντων * ἐγὼ δυσωπῶ σε·

ἐποίησάς με * ὅλου τοῦ γένους μου * καὶ στόμα καὶ καύχημα·

ἐμὲ γὰρ ἔχει * ἡ οἰκουμένη σου

σκέπην κραταιάν, * τεῖχος καὶ στήριγμα·

ἐμὲ ὁρῶσιν * οἱ ἐκβληθέντες

τοῦ παραδείσου τῆς τρυφῆς, * ὅτι ἐπιστρέφω αὐτούς·

λάβῃ αἴσθησιν πάντα * δι᾿ ἐμοῦ ὅτι ἐτέχθης,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.

 

Σῶσον κόσμον, σωτήρ· * τούτου γὰρ χάριν ἤλυθας·

στῆσον πάντα τὰ σά· * τούτου γὰρ χάριν ἔλαμψας

ἐμοὶ καὶ τοῖς μάγοις * καὶ πάσῃ τῇ κτίσει·

ἰδοὺ γὰρ μάγοι * οἷς ἐνεφάνισας * τὸ φῶς τοῦ προσώπου σου,

προσπίπτοντές σοι * δῶρα προσφέρουσι

χρήσιμα, καλά, * λίαν ζητούμενα·

αὐτῶν γὰρ χρῄζω, * ἐπειδὴ μέλλω

ἐπὶ τὴν Αἴγυπτον μολεῖν * καὶ φεύγειν σὺν σοὶ διὰ σέ,

ὁδηγέ μου, υἱέ μου, * ποιητά μου, πλουτιστά μου,

παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.»

 

 

Ἕτερον κοντάκιον

εἰς τὴν ἁγίαν γέννησιν
τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ,
φέρον ἀκροστιχίδα τήνδε·
τοῦ ταπεινοῦ Ῥωμανοῦ
ἦχος πλ. β´, ἰδιόμελον.

Προοίμιον

Ὁ πρὸ ἑωσφόρου * ἐκ Πατρὸς ἀμήτωρ γεννηθεὶς

ἐπὶ γῆς ἀπάτωρ * ἐσαρκώθη σήμερον ἐκ σοῦ·

ὅθεν ἀστὴρ * εὐαγγελίζεται μάγοις,

ἄγγελοι δὲ * μετὰ ποιμένων ὑμνοῦσι

τὸν ἄσπορον τόκον σου, * ἡ κεχαριτωμένη.

Οἶκοι

Τὸν ἀγεώργητον βότρυν * βλαστήσασα ἡ ἄμπελος

ὡς ἐπὶ κλάδων ἀγκάλαις * ἐβάσταζε καὶ ἔλεγεν·

«Σὺ καρπός μου, * σὺ ζωή μου,

<σὺ> ἀφ᾿ οὗ ἔγνων * ὅτι καὶ ὃ ἤμην εἰμί, * σύ μου Θεός,

τὴν σφραγῖδα τῆς παρθενίας μου * ὁρῶσα ἀκατάλυτον,

κηρύττω σε ἄτρεπτον * Λόγον σάρκα γενόμενον.

Οὐκ οἶδα σποράν, * οἶδά σε λύτην τῆς φθορᾶς·

ἁγνὴ γάρ εἰμι, * σοῦ προελθόντος ἐξ ἐμοῦ·

ὡς γὰρ εὗρες ἔλιπες * μήτραν ἐμήν,

φυλάξας σώαν αὐτήν· * διὰ τοῦτο συγχορεύει

πᾶσα κτίσις βοῶσά μοι· * Ἡ κεχαριτωμένη.

 

Οὐκ ἀθετῶ σου τὴν χάριν * ἧς ἔχω πεῖραν, δέσποτα·

οὐκ ἀμαυρῶ τὴν ἀξίαν * ἧς ἔτυχον τεκοῦσά σε·

τοῦ γὰρ κόσμου * βασιλεύω·

ἐπειδὴ κράτος * τὸ σὸν ἐβάστασα γαστρί, * πάντων κρατῶ·

μετεποίησας τὴν πτωχείαν μου * τῇ συγκαταβάσει σου,

σαυτὸν ἐταπείνωσας * καὶ τὸ γένος μου ὕψωσας.

Εὐφράνθητέ μοι * νῦν ἅμα, γῆ καὶ οὐρανός·

τὸν γὰρ ποιητὴν * ὑμῶν βαστάζω ἐν χερσί·

γηγενεῖς, ἀπόθεσθε * τὰ λυπηρά,

θεώμενοι τὴν χαρὰν * ἣν ἐβλάστησα ἐκ κόλπων

ἀμιάντων, καὶ ἤκουσα· * Ἡ κεχαριτωμένη.»

 

Ὑμνολογούσης δὲ τότε * Μαρίας ὃν ἐγέννησε,

κολακευούσης δὲ βρέφος * ὃ μόνη ἀπεκύησεν,

ἤκουσεν ἡ * ἐν ὀδύναις

τεκοῦσα τέκνα, * καὶ γηθομένη τῷ Ἀδὰμ * Εὔα βοᾷ·

«Τίς ἐν τοῖς ὠσί μου νῦν ἤχησεν * ἐκεῖνο ὃ ἤλπιζον;

Παρθένον τὴν τίκτουσαν * τῆς κατάρας τὴν λύτρωσιν,

ἧς μόνη φωνὴ * ἔλυσέ μου τὰ δυσχερῆ

καὶ ταύτης γονὴ * ἔτρωσε τὸν τρώσαντά με·

ταύτην ἣν προέγραψεν * υἱὸς Ἀμώς,

ἡ ῥάβδος τοῦ Ἰεσσαὶ * ἡ βλαστήσασά μοι κλάδον

οὗ φαγοῦσα οὐ θνήξομαι, * ἡ κεχαριτωμένη.

Τῆς χελιδόνος ἀκούσας * κατ᾿ ὄρθρον κελαδούσης μοι,

τὸν ἰσοθάνατον ὕπνον, * Ἀδάμ, ἀφεὶς ἀνάστηθι·

ἄκουσόν μου * τῆς συζύγου·

ἐγὼ ἡ πάλαι * πτῶμα προξενήσασα βροτοῖς * νῦν ἀνιστῶ.

Κατανόησον τὰ θαυμάσια, * ἰδὲ τὴν ἀπείρανδρον

διὰ τοῦ γεννήματος * ἰωμένην τοῦ τραύματος·

ἐμὲ γάρ ποτε * εἷλεν ὁ ὄφις καὶ σκιρτᾷ,

ἀλλ᾿ ἄρτι ὁρῶν * τοὺς ἐξ ἡμῶν φεύγει συρτῶς·

κατ᾿ ἐμοῦ μὲν ὕψωσε * τὴν κεφαλήν,

νυνὶ δὲ ταπεινωθεὶς * κολακεύει, οὐ χλευάζει,

δειλιῶν ὃν ἐγέννησεν * ἡ κεχαριτωμένη.»

 

Ἀδὰμ ἀκούσας τοὺς λόγους * οὓς ὕφανεν ἡ σύζυγος,

ἐκ τῶν βλεφάρων τὸ βάρος * εὐθέως ἀποθέμενος

ἀνανεύει * ὡς ἐξ ὕπνου

καὶ οὖς ἀνοίξας * ὃ ἔφραξε παρακοὴ * οὕτως βοᾷ·

«Γλυκεροῦ ἀκούω κελαδήματος, * τερπνοῦ μινυρίσματος,

ἀλλὰ τοῦ μελίζοντος * νῦν ὁ φθόγγος οὐ τέρπει με·

γυνὴ γάρ ἐστιν, * ἧς καὶ φοβοῦμαι τὴν φωνήν·

ἐν πείρᾳ εἰμί, * ὅθεν τὸ θῆλυ δειλιῶ·

ὁ μὲν ἦχος θέλγει με * ὡς λιγυρός,

τὸ ὄργανον δὲ δονεῖ * μὴ ὡς πάλαι με πλανήσῃ

ἐπιφέρουσα ὄνειδος * ἡ κεχαριτωμένη.

—Πληροφορήθητι, ἄνερ, * τοῖς λόγοις τῆς συζύγου σου·

οὐ γὰρ εὑρήσεις με πάλιν * πικρά σοι συμβουλεύουσαν·

τὰ ἀρχαῖα * γὰρ παρῆλθε

καὶ νέα πάντα * δείκνυσιν ὁ τῆς Μαριὰμ * γόνος Χριστός.

Τούτου τῆς νοτίδος ὀσφράνθητι * καὶ εὐθέως ἐξάνθησον,

ὡς στάχυς ὀρθώθητι· * τὸ γὰρ ἔαρ σε ἔφθασεν,

Ἰησοῦς Χριστὸς * πνέει ὡς αὔρα γλυκερά·

τὸν καύσωνα ᾧ ἦς * ἀποφυγὼν τὸν αὐστηρόν,

δεῦρο ἀκολούθει μοι * πρὸς Μαριάμ,

καὶ αὐτῆς πρὸ τῶν ποδῶν * ἐῤῥιμένους θεωροῦσα

εὐθέως σπλαγχνισθήσεται * ἡ κεχαριτωμένη.

 

—Ἔγνων, ὦ γύναι, τὸ ἔαρ * καὶ τῆς τρυφῆς ὀσφραίνομαι

ἧς ἐξεπέσαμεν πάλαι· * καὶ γὰρ ὁρῶ παράδεισον

νέον, ἄλλον, * τὴν παρθένον

φέρουσαν κόλποις * αὐτὸ τὸ ξύλον τῆς ζωῆς * ὅπερ ποτὲ

Χερουβὶμ ἐτήρει τὸ ἅγιον * πρὸς τὸ μὴ ψαῦσαι <ἐ>μέ·

τοῦτο τοίνυν ἄψαυστον * ἐγὼ βλέπων φυόμενον,

ᾐσθόμην πνοῆς, * σύζυγε, τῆς ζωοποιοῦ

τῆς κόνιν ἐμὲ * ὄντα καὶ ἄψυχον πηλὸν

ποιησάσης ἔμψυχον· * ταύτης νυνὶ

τῇ εὐοσμίᾳ ῥωσθείς, * πορευθῶ πρὸς τὴν ἀνθοῦσαν

τὸν καρπὸν τῆς ζωῆς ἡμῶν, * τὴν κεχαριτωμένην.

Ἰδού εἰμι πρὸ ποδῶν σου, * παρθένε, μῆτερ ἄμωμε,

καὶ δι᾿ ἐμοῦ πᾶν τὸ γένος * τοῖς ἴχνεσί σου πρόσκειται.

Μὴ παρίδῃς * τοὺς τεκόντας,

ἐπειδὴ τόκος * ὁ σὸς ἀνεγέννησε νῦν * τοὺς ἐν φθορᾷ·

τὸν ἐν Ἅιδῃ παλαιωθέντα με, * Ἀδὰμ τὸν πρωτόπλαστον

οἰκτείρησον, θύγατερ, * τὸν πατέρα σου στένοντα·

τὰ δάκρυά μου * βλέπουσα, σπλαγχνίσθητί μοι

καὶ τοῖς ὀδυρμοῖς * κλῖνον τὸ οὖς σου εὐμενῶς·

τὰ δὲ ῥάκη βλέπεις μου * ἅπερ φορῶ,

ἃ ὄφις ὕφανέ μοι· * ἄμειψόν μου τὴν πενίαν

ἐνώπιον οὗ ἔτεκες, * ἡ κεχαριτωμένη.

 

—Ναί, ἡ ἐλπὶς τῆς ψυχῆς μου, * κἀμοῦ τῆς Εὔας ἄκουσον

καὶ τῆς ἐν λύπαις τεκούσης * τὸ αἶσχος ἀποσόβησον,

ὡς ἰδοῦσα * ὅτι πλέον

ἐγὼ ἡ τλήμων * τοῖς ὀδυρμοῖς τοῦ Ἀδὰμ * τήκω τὴν ψυχήν·

τῆς τρυφῆς γὰρ οὗτος μνησκόμενος * ἐμοὶ ἐπανίσταται

κραυγάζων ὡς· Εἴθε μὴ * τῆς πλευρᾶς μου ἐβλάστησας·

καλὸν ἦν μή σε * λαβεῖν εἰς βοήθειάν μου·

οὐκ ἔπιπτον γὰρ * νυνὶ εἰς τοῦτον τὸν βυθόν.

Καὶ λοιπὸν μὴ φέρουσα * τοὺς ἐλεγμοὺς

μηδὲ τὸν ὀνειδισμόν, * κατακάμπτω τὸν αὐχένα

ἕως οὗ ἀνορθώσῃς με, * ἡ κεχαριτωμένη.»

Οἱ ὀφθαλμοὶ δὲ Μαρίας * τὴν Εὔαν θεωρήσαντες

καὶ τὸν Ἀδὰμ κατιδόντες * δακρύειν κατηπείγοντο·

ὅμως στέγει * καὶ σπουδάζει

νικᾶν τὴν φύσιν * ἡ παρὰ φύσιν τὸν Χριστὸν * σχοῦσα υἱόν·

ἀλλὰ τὰ σπλάγχνα ἐταράττετο * γονεῦσι συμπάσχουσα·

τῷ γὰρ ἐλεήμονι * μήτηρ ἔπρεπεν εὔσπλαγχνος.

Διὸ πρὸς αὐτούς· * «Παύσασθε τῶν θρήνων ὑμῶν,

καὶ πρέσβις ὑμῖν * γίνομαι πρὸς τὸν ἐξ ἐμοῦ·

ὑμεῖς δὲ ἀπώσασθε * τὴν συμφοράν,

τεκούσης μου τὴν χαράν· * διὰ τοῦτο τὰ τῆς λύπης

ἐκπορθήσουσα ἥκω νῦν * ἡ κεχαριτωμένη.

 

Υἱὸν οἰκτίρμονα ἔχω * καὶ λίαν ἐλεήμονα,

ἐξ ὧν τῇ πείρᾳ ἐπέγνων· * προσέχω ὅπως φείδεται·

πῦρ ὑπάρχων, * ᾤκησέ με

τὴν ἀκανθώδη * καὶ οὐ κατέφλεξεν ἐμὲ * τὴν ταπεινήν·

ὡς πατὴρ οἰκτείρει υἱοὺς αὐτοῦ, * οἰκτείρει ὁ γόνος μου

τοὺς φοβουμένους αὐτόν, * ὡς Δαυὶδ προεφήτευσε.

Τὰ δάκρυα οὖν * στείλαντες, ἐκδέξασθέ με

μεσῖτιν ὑμῶν * γενέσθαι πρὸς τὸν ἐξ ἐμοῦ·

χαρᾶς γὰρ παραίτιος * ὁ γεννηθεὶς

ὁ πρὸ αἰώνων Θεός· * ἡσυχάσατε ἀλύπως,

πρὸς αὐτὸν γὰρ εἰσέρχομαι * ἡ κεχαριτωμένη.»

 

Ῥήμασι τούτοις Μαρία * καὶ ἄλλοις δὲ τοῖς πλείοσι

παρακαλέσασα Εὔαν * καὶ ταύτης τὸν ὁμόζυγα,

εἰσελθοῦσα * πρὸς τὴν φάτνην,

αὐχένα κάμπτει * καὶ δυσωποῦσα τὸν υἱὸν * οὕτω φησί·

«Ἐπειδή με, ὦ τέκνον, ὕψωσας * τῇ συγκαταβάσει σου,

τὸ πενιχρὸν γένος μου * δι᾿ ἐμοῦ νῦν σοῦ δέεται.

Ἀδὰμ γὰρ πρός με * ἤλυθε στενάζων πικρῶς·

Εὔα δὲ αὐτῷ * ὀδυνωμένη συνθρηνεῖ·

ὁ δὲ τούτων αἴτιος * ὄφις ἐστὶν

τιμῆς γυμνώσας αὐτούς· * διὰ τοῦτο σκεπασθῆναι

ἐξαιτοῦσι βοῶντές μοι· * Ἡ κεχαριτωμένη.»

 

Ὡς δὲ τοιαύτας δεήσεις * προσήγαγεν ἡ ἄμωμος

Θεῷ κειμένῳ ἐν φάτνῃ, * λαβὼν εὐθὺς ὑπέγραφεν·

ἑρμηνεύων * τὰ ἐσχάτως,

φησίν· «Ὦ μῆτερ, * καὶ διὰ σὲ καὶ διὰ σοῦ * σῴζω αὐτούς.

Εἰ μὴ σῶσαι τούτους ἠθέλησα, * οὐκ ἂν ἐν σοὶ ᾤκησα,

οὐκ ἂν ἐκ σοῦ ἔλαμψα, * οὐκ ἂν μήτηρ μου ἤκουσας·

τὴν φάτνην ἐγὼ * διὰ τὸ γένος σου οἰκῶ,

μαζῶν δὲ τῶν σῶν * βουλόμενος νῦν γαλουχῶ,

ἐν ἀγκάλαις φέρεις με * χάριν αὐτῶν·

ὃν οὐχ ὁρᾷ Χερουβὶμ * ἰδοὺ βλέπεις καὶ βαστάζεις

καὶ ὡς υἱὸν κολακεύεις με, * ἡ κεχαριτωμένη.

 

Μητέρα σε ἐκτησάμην * ὁ πλαστουργὸς τῆς κτίσεως

καὶ ὥσπερ βρέφος αὐξάνω * ὁ ἐκ τελείου τέλειος·

τοῖς σπαργάνοις * ἐνειλοῦμαι

διὰ τοὺς πάλαι * χιτῶνας δερματίνους * φορέσαντας,

καὶ τὸ σπήλαιόν μοι ἐράσμιον * διὰ τοὺς μισήσαντας

τρυφὴν καὶ παράδεισον * καὶ φθορὰν ἀγαπήσαντας·

παρέβησάν μου * τὴν ζωηφόρον ἐντολήν·

κατέβην εἰς γῆν * ἵνα ἔχουσι τὴν ζωήν.

Ἂν δὲ καὶ τὸ ἕτερον * μάθῃς, σεμνή,

ὃ μέλλω δρᾶν δι᾿ αὐτούς, * μετὰ πάντων τῶν στοιχείων

σὲ δονεῖ τὸ γενόμενον, * ἡ κεχαριτωμένη.»

 

Ἀλλὰ τοιαῦτα εἰπόντος * τοῦ πᾶσαν γλῶσσαν πλάσαντος

καὶ τῆς μητρὸς τῇ δεήσει * ταχέως ὑπογράψαντος,

ἔτι εἶπεν * ἡ Μαρία·

«Ἐὰν λαλήσω, * μὴ ὀργισθῇς μοι τῇ πηλῷ, * ὦ πλαστουργέ·

ὡς πρὸς τέκνον παῤῥησιάσομαι· * θαῤῥῶ ὡς σὲ γεννήσασα·

σύ μοι γὰρ τῷ τόκῳ σου * πᾶσαν καύχησιν δέδωκας.

Ὃ μέλλεις τελεῖν * τί ἐστι θέλω νῦν μαθεῖν·

μὴ κρύψῃς ἐμοὶ * τὴν ἀπ᾿ αἰῶνός σου βουλήν·

ὅλον σε ἐγέννησα· * φράσον τὸν νοῦν

ὃν ἔχεις περὶ ἡμᾶς, * ἵνα μάθω καὶ ἐκ τούτου

ὅσης ἔτυχον χάριτος * ἡ κεχαριτωμένη.

 

—Νικῶμαι διὰ τὸν πόθον * ὃν ἔχω πρὸς τὸν ἄνθρωπον»,

ὁ ποιητὴς ἀπεκρίθη. * «Ἐγώ, δούλη καὶ μῆτερ μου,

οὐ λυπῶ σε· * γνωριῶ σοι

ἃ θέλω πράττειν * καὶ θεραπεύσω σου ψυχήν, * ὦ Μαριάμ.

Τὸν ἐν ταῖς χερσί σου φερόμενον * τὰς χεῖρας ἡλούμενον

μετὰ μικρὸν ὄψει με, * ὅτι στέργω τὸ γένος σου·

ὃν σὺ γαλουχεῖς * ἄλλοι ποτίσουσι χολήν·

ὃν καταφιλεῖς * μέλλει πληροῦσθαι ἐμπτυσμῶν·

ὃν ζωὴν ἐκάλεσας, * ἔχεις ἰδεῖν

κρεμάμενον ἐν σταυρῷ * καὶ δακρύσεις ὡς θανόντα,

ἀλλ᾿ ἀσπάσει με ἀναστάντα, * ἡ κεχαριτωμένη.

 

Ὅλων δὲ τούτων ἐν πείρᾳ * βουλήσει μου γενήσομαι,

καὶ πάντων τούτων αἰτία * διάθεσις γενήσεται

ἣν ἐκ πάλαι * ἕως ἄρτι

πρὸς τοὺς ἀνθρώπους * ἐπεδειξάμην ὡς Θεός, * σῶσαι ζητῶν.»

Μαριὰμ δὲ τούτων ὡς ἤκουσεν * ἐκ βάθους ἐστέναξε

βοῶσα· «Ὦ βότρυς μου, * μὴ ἐκθλίψωσί σε ἄνομοι·

βλαστήσαντός σου * μὴ ὄψωμαι τέκνου σφαγήν.»

Ὁ δὲ πρὸς αὐτὴν * ἔφησεν οὕτως εἰπών·

«Παῦσαι, μῆτερ, κλαίουσα * ὃ ἀγνοεῖς·

ἐὰν γὰρ μὴ τελεσθῇ, * ἀπολοῦνται οὗτοι πάντες

ὑπὲρ ὧν ἱκετεύεις με, * ἡ κεχαριτωμένη.

 

Ὕπνον δὲ νόμισον εἶναι * τὸν θάνατόν μου, μῆτερ μου·

τρεῖς γὰρ ἡμέρας τελέσας * ἐν μνήματι θελήματι,

μετὰ ταῦτα * σοὶ ὁρῶμαι

ἀναβιώσας * καὶ ἀνακαινίσας τὴν γῆν * καὶ τοὺς ἐκ γῆς.

Ταῦτα, μῆτερ, πᾶσιν ἀνάγγειλον, * ἐν τούτοις πλουτίσθητι,

ἐκ τούτων βασίλευσον, * διὰ τούτων εὐφράνθητι.»

Ἐξῆλθεν εὐθὺς * ἡ Μαριὰμ πρὸς τὸν Ἀδάμ,

εὐαγγελισμὸν * φέρουσα τῇ Εὔᾳ φησί·

«Τέως ἡσυχάσατε * ὅσον μικρόν·

ἠκούσατε γὰρ αὐτοῦ * ἅπερ εἶπεν ὑπομεῖναι

δι᾿ ὑμᾶς τοὺς βοῶντάς μοι· * Ἡ κεχαριτωμένη.»