ΟΓΔΟΟΣ ΕΤΗΣΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟΥ

ΘΕΜΑ: ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΚΡΙΤΩΝ κεφ. 11 ή 50a – c

Πέμπτη, 5 Μαρτίου 2009

ΣΩ. Ἀλλ’ ὧδε σκόπει. εἰ μέλλουσιν ἡμῖν ἐνθένδε εἴτε ἀποδιδράσκειν, εἴθ’ ὅπως δεῖ ὀνομάσαι τοῦτο, ἐλθόντες οἱ νόμοι καὶ τὸ κοινὸν τῆς πόλεως ἐπιστάντες ἔροιντο· «εἰπέ μοι, ὦ Σώκρατες, τί ἐν νῷ ἔχεις ποιεῖν; ἄλλο τι ἢ τούτῳ τῷ ἔργῳ ᾧ ἐπιχειρεῖς διανοῇ τούς τε νόμους ἡμᾶς ἀπολέσαι καὶ σύμπασαν τὴν πόλιν τὸ σὸν μέρος; b ἢ δοκεῖ σοι οἷόν τε (εἶναι) ἔτι ἐκείνην τὴν πόλιν εἶναι καὶ μὴ ἀνατετράφθαι, ἐν ᾗ ἂν αἱ γενόμεναι δίκαι μηδὲν ἰσχύωσιν ἀλλὰ ὑπὸ ἰδιωτῶν ἄκυροί τε γίγνωνται καὶ διαφθείρωνται;» τί έροῦμεν, ὦ Κρίτων, πρὸς ταῦτα καὶ ἄλλα τοιαῦτα; πολλὰ γὰρ ἄν τις ἔχοι, ἄλλως τε καὶ ῥήτωρ, εἰπεῖν ὑπὲρ τούτου τοῦ νόμου ἀπολλυμένου ὃς τὰς c δίκας τὰς δικασθείσας προστάττει κυρίας εἶναι. ἢ ἐροῦμεν πρὸς αὐτοὺς ὅτι « Ἠδίκει γὰρ ἡμᾶς ἡ πόλις καὶ οὐκ ὀρθῶς τὴν δίκην ἔκρινεν;» ταῦτα ἢ τί ἐροῦμεν;

ΚΡ. Ταῦτα νὴ Δία, ὦ Σώκρατες.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ

1. Να μεταφρασθεί το κείμενο.

2. α. πολλὰ γάρ...κυρίας εἶναι: να μεταφερθεί η περίοδος στον πληθυντικό αριθμό. β. ὀνομάσαι, τῷ ἔργῳ, αἱ γενόμεναι, ὑπὸ ἰδιωτῶν, κυρίας: να αναγνωρισθούν συντακτικώς οι λέξεις. γ. Να γραφούν δύο παράγωγα, απλά ή σύνθετα, για κάθε μία από τις λέξεις: σκόπει, ἀπολέσαι, ἐπιχειρεῖς, διανοῇ, προστάττει.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

1. α. Σε ποιο γραμματειακό είδος ανήκει το έργο; β. Να αποδώσετε συνοπτικά το περιεχόμενο του έργου. (Η απάντηση να μην υπερβαίνει τις 20 γραμμές).

2. Ποιες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες οδήγησαν στην καταδίκη του Σωκράτη το 399 π.Χ.; (Η απάντηση να μην υπερβαίνει τις 20 γραμμές).

3. Να κρίνετε τη στάση του Σωκράτη απέναντι στους νόμους και στην Πολιτεία σε σχέση με την σημερινή πραγματικότητα. (Η απάντηση να μην υπερβαίνει τις 20 γραμμές).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Να απαντηθούν όλες οι ερωτήσεις κατανόησης και δύο από τις ερωτήσεις ανάπτυξης.